Rychlost.sk Blog Nejde vám internet? Prinášame tipy, ako vyriešiť problémy s pripojením

Nejde vám internet? Prinášame tipy, ako vyriešiť problémy s pripojením

Máte problémy s internetovým pripojením? V našom sprievodcovi vám predstavíme praktické rady a tipy, ako jednoducho zistiť, prečo internet nefunguje.

Nejde vám internet? Prinášame tipy, ako vyriešiť problémy s pripojením

V dnešnej digitálnej dobe je internet neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Niektorí ho využívajú iba pre zábavu alebo na zabezpečenie chodu inteligentnej domácnosti, zatiaľ čo iní na prácu z domova. Pre každého je však dôležité rýchle a stabilné pripojenie.

Ked teda internet nefunguje, alebo je pomalý, môže to pre nás byť hotová katastrofa. Ak ste navyše medzi úplnými laikmi, bude pre vás hľadanie príčiny problému náročné. Niekedy môže byť chyba aj na vašej strane, alebo skôr na strane routera. Výčet možností je skutočne dlhý, a preto sa na niektoré z nich pozrieme podrobnejšie.

Skontrolujte všetku techniku

Prvým krokom, ktorý by ste mali pri výpadku alebo spomalení pripojenia vykonať, je kontrola všetkej techniky. Za všetkým môže stáť aj taká drobnosť ako povolený alebo odpojený kábel. K tomu môže dôjsť, napríklad keď niekto pohne s modemom pri utieraní prachu alebo ho presunie na iné miesto.

Pri bezdrôtovom pripojení sa uistite, že je pripojenie k Wi-Fi na danom zariadení zapnuté. Naopak pri pevnom pripojení prehliadnite celý ethernetový kábel – ak došlo k jeho poškodeniu, bude nutná jeho výmena. Ak máte doma nový kábel, môžete ho skúsiť vymeniť, aj keď na ňom nenájdete žiadnu viditeľnú závadu.

Chyba však môže byť aj v nastavení prehliadača. Problém jednoducho rozpoznáte tak, že jeho funkčnosť otestujete v anonymnom okne. Ak sa stránka načíta úspešne, je možné, že prehliadač alebo vybrané stránky nefungujú kvôli spustenému rozšíreniu. V takom prípade je potrebné postupne vypínať jednotlivé rozšírenia a skúšať, ktoré z nich bránia načítaniu stránok.

Skúste reštartovať router

Väčšina ľudí rieši menšie výpadky či náhle spomalenie internetu reštartovaním routeru. K problémom často dochádza po vypnutí routeru na dlhšie časové obdobie. Vadiť mu však môže aj zapnutie bez prestávky, keď nemá dostatok priestoru na obnovenie.

Router teda môžete rovno reštartovať, alebo na chvíľu odpojiť z elektrickej siete, po pár minútach opätovne pripojiť a až potom reštartovať – k tomu zvyčajne slúži malé tlačítko, ktoré je možné stlačiť ručne, alebo pomocou špendlíka. Ak je nutné router často reštartovať, pravdepodobne bude na čase zaobstarať nový, alebo ho minimálne doniesť do servisu, kde ho technik skontroluje a opraví.

Overte si výpadok u poskytovateľa

Ak je u vás po technickej stránke všetko v poriadku, výpadok môže byť na strane poskytovateľa internetu. Ak ste teda pripojení k Wi-Fi a skontrolovali ste všetku výbavu na vlastnej strane, ale napríklad O2 internet nejde, je tu veľká pravdepodobnosť, že sa niečo pokazilo na strane poskytovateľa.

Ak využívate internet u menšieho poskytovateľa, môžete sa obrátiť na jeho užívateľskú podporu, prejsť jeho web alebo využiť špeciálne portály overujúce stav siete.

Revidujte nastavenie antivírusu a prípadne ho vypnite

Vplyv na internetové pripojenie má prekvapivo aj antivírusový software. Každá firma ponúka rozdielne programy, ktoré disponujú inými podmienkami a bezpečnostnými protokolmi. Niektoré pritom môžu byť tak prísne, že vám úplne zamedzia prístup na internet.

Príčinou je zvyčajne to, že sú v zariadení nainštalované dva firewally, ktoré sa navzájom rušia. Ak vám teda nefunguje internet, vyskúšajte firewall na chvíľu vypnúť a skúste načítať nejakú bezpečnú stránku. Ak sa stránka rýchlo načíta, bude potrebné firewall odinštalovať alebo prenastaviť.

Za problémy s internetom môže stáť aj vírus alebo malware, ktoré internetové pripojenie buď spomalia, alebo úplne zablokujú. Otvorte aplikáciu antivírusu a spustite skenovanie. Ak sa objavia akékoľvek podozrivé súbory či hrozby, odstráňte ich.

Skontrolujte pokrytie Wi-Fi u vás doma

Aj keď sa poskytovatelia snažia ponúkať pomerne kvalitné a stabilné internetové pripojenie, stále veľká časť domácností bojuje so špatným pokrytím Wi-Fi signálu. Dosah routeru je obmedzený, pričom platí, že čím ďalej je zariadenie od routeru, tým horšie je internetové pripojenie. Dosah signálu pritom ovplyvňujú aj ďalšie faktory, vrátane veľkosti a typu prekážok medzi routerom a zariadením.

Možným riešením je rozšírenie signálu Wi-Fi pomocou prídavných routerov, access pointov, extenderov či repeaterov. Pre naozaj kvalitné a stabilné pokrytie je najlepšie Mesh Wi-Fi, ktorá pomocou malých satelitných uzlov v podobe krabičiek vytvorí nad vybraným územím bezdrôtovú sieť. Veľkou výhodou je automatické prepínanie zariadení medzi satelitnými uzlami a routerom pre maximálnu kvalitu pripojenia.

S kvalitou pripojenia vám môže pomôcť aj prepnutie frekvenčného pásma z 2.4 GHz na 5 GHz. Prvá varianta je zvyčajne označovaná iba názvom Wi-Fi, druhá by mala byť označená ako 5G. Pozor si dajte tiež na umiestnenie routera – ideálne sú vyvýšené miesta blízko okien, bez prekážok či ďalších elektrických zariadení.

extender.jpg

Resetovanie sieťových nastavení počítača

Problém môže byť spojený nielen s routerom, ale aj vaším zariadením. To jednoducho overíte pomocou iného zariadenia, s ktorým sa k Wi-Fi pokúsite pripojiť. Ak vám pripojenie na druhom zariadení funguje, nie je chyba na strane routera, ale vo vašom zariadení.

V prvom rade ho skúste reštartovať. Ak ani to nepomôže, je jedným z riešení resetovanie sieťových nastavení počítača. Nie je to síce nič jednoduché, ale vo väčšine prípadov sa vám podarí odstrániť problémy s pripojením. V počítači v skratke dôjde k vymazaniu dát o sieti, hesiel aj nastavení VPN. Priebeh reštartu u Windows aj Mac si môžete pozrieť nižšie.

Reštart nastavení siete Windows

  • Kliknite na Nastavenie Windows > Sieť a internet > Pokročilé nastavenia siete.
  • Kliknite na tlačítko Resetovanie siete.
  • Kliknite na Resetovať pre potvrdenie.
  • Kliknite na Áno pre ďalšie potvrdenie.
  • Reštartujte počítač a postupujte podľa pokynov Windows na nastavenie novej domácej siete.

Reštart nastavení siete Mac

  • Kliknite na Apple menu > Systémové preferencie > Sieť.
  • Kliknite na Wi-Fi v rozbaľovacom menu vľavo na obrazovke.
  • Kliknite na tlačítko mínus (-) pre odstránenie. Potom ho znova pridajte kliknutím na tlačítko plus (+) a v možnostiach rozhrania vyberte Wi-Fi.
  • Kliknite na Použiť a zatvorte nastavenia siete.

Overte si, že Wi-Fi nie je preťažená

V prípade pripojenia viacerých zariadení alebo napríklad len jedného zariadenia s vysokými nárokmi sa môže stať, že dôjde k preťaženiu Wi-Fi siete. To sa zvyčajne prejaví spomalením pripojenia alebo jeho úplným výpadkom. Ak vlastníte viac inteligentných zariadení, môže pre vás byť zložité ich v sieti dohľadať.

Najjednoduchšou cestou je prihlásenie sa do rozhrania routera, kde je dostupný zoznam zariadení využívajúcich danú Wi-Fi sieť. Počas chvíľky zistíte, aké zariadenia sú pripojené, vďaka čomu môžete skontrolovať, či sieť zbytočne nezaťažujú. Niektoré routery môžu byť uzpôsobené iba pre obmedzený počet zariadení.

Problém môže predstavovať aj spôsob využitia daného zariadenia, ako je napríklad sledovanie filmov alebo sťahovanie veľkých súborov. Pozor si dajte aj na cudzie zariadenia – teda či niekto, kto pozná heslo vašej Wi-Fi siete, neoprávnene nevyužíva váš internet.

Pripojenie pomocou ethernetového kábla

Pevný internet predstavuje jeden z najlepších a najstabilnejších spôsobov pripojenia. Ak teda nie je bezdrôtové pripojenie dostatočne stabilné, môžete zariadenie pripojiť k routeru pomocou ethernetového kábla. Ten vám pomôže aj v prípade, že máte v domácnosti zariadenie, ktoré pre svoj chod potrebuje stabilné a kvalitné pripojenie – typicky ide o inteligentné televízie alebo herné konzoly.

Ak vás stále trápia problémy s pripojením, bude lepšie informovať sa o ďalších dostupných možnostiach. Ak bývate v meste alebo jeho okolí, je tu veľká šanca, že budete mať prístup k optickému internetu. Ten zatiaľ predstavuje najrýchlejší spôsob pripojenia, pričom je možné dosiahnuť rýchlosť až 1 000 Mbps.

Privolajte si na pomoc nástroj na diagnostiku

S opravami internetového pripojenia vám dokáže pomôcť aj systémová diagnostika. Väčšina dostupných zariadení má v sebe už nahrané diagnostické programy, ktoré sa o všetko postarajú za vás. U Windows je diagnostika dostupná priamo v nastavení. U Mac je možné využiť hneď dva diagnostické nástroje, a to Apple Diagnostics a Apple Hardware Test.

Aktualizácia softvéru a ovládačov

Za problémy s pripojením môže stáť aj zastaraný softvér alebo ovládač. Najlepšie je teda zariadenie aktualizovať na najnovšiu verziu. Pozor si dajte hlavne na update operačného systému, ktorý môže ovplyvniť nielen problémy s pomalým pripojením.

Na stiahnutie aktualizácií budete samozrejme potrebovať internet. Zájsť môžete napríklad k susedovi a požiadať ho, či môžete využiť jeho sieť. Možným riešením je aj využitie mobilného telefónu s dátami ako hotspot.

Skontrolujte silu signálu vášho modemu

Jedným z posledných spôsobov, ako si môžete overiť, že chyba nie je na vašej strane, je kontrola sily signálu. Jedine tak môžete naplánovať ďalšie kroky, s ktorými sa vám podarí silu signálu navýšiť. Na meranie môžete využiť online programy, pri ktorých by ste si mali dať pozor na ich bezpečnosť.

Radšej používajte overené programy, a to najlepšie priamo od poskytovateľov internetu. Dostupné sú aj rôzne aplikácie, alebo sa môžete obrátiť na vášho poskytovateľa a požiadať ho, aby silu signálu na vašej adrese overil.

Reštartujte router do továrenského nastavenia

Keď už ste vyskúšali všetky možnosti a neviete si rady, prichádza vhod aj radikálne riešenie v podobe reštartovania routeru do továrenského nastavenia. V skratke sa teda router vráti do stavu, ako keď ste ho prvýkrát rozbalili. Ak ste nevykonávali žiadne pokročilé nastavenia, nemalo by to pre vás predstavovať žiadnu pohromu. Obvykle teda budete musieť len zadať pôvodné heslo, pre zvýšenie bezpečnosti ho zmeniť, pripojiť všetky zariadenia a prípadne nastaviť automatické pripájanie.

Bez ohľadu na to, akého máte poskytovateľa, typ pripojenia alebo model routeru, problémy s pripojením sa vám pravdepodobne nevyhnú. Kľúčom k úspešnému riešeniu je postupné hľadanie možných príčin.

Dôležité je zachovať chladnú hlavu a mať trpezlivosť. Ak vám ani jeden zo spomínaných tipov nepomôže, určite neváhajte a obráťte sa rovno na užívateľskú podporu vášho poskytovateľa. Jeho služby využite aj v prípade, že sa nejaký krok bojíte vykonať, alebo internetovému pripojeniu vôbec nerozumiete.

Modem a router – dva nenápadné prístroje, bez ktorých si dnes nevieme predstaviť život. Ale viete vlastne, na čo presne slúžia a aký je medzi nimi rozdiel? Náš článok vám pomôže zorientovať sa v záplave odborných pojmov, ako je WAN, LAN, DSL či Wi-Fi. Zistite, ako modem prepája vašu domácnosť s internetom a ako router riadi dátovú prevádzku medzi vašimi zariadeniami.

Hlboko v pralese sa odohráva tichá revolúcia. Kmeň Marubo, žijúci po stáročia v súlade s prírodou, sa vďaka Starlinku od Elona Muska pripojil k internetu. Sociálne siete sa však stávajú zdrojom informácií i dezinformácií a vyvolávajú otázky ohľadom vplyvu na mladú generáciu. Dokáže si kmeň Marubo zachovať svoju identitu tvárou v tvár modernému svetu?

Už samotné zaobstaranie kvalitného routeru býva pomerne komplikované, a preto problémy spojené s jeho používaním otravujú dvojnásob. Pozrite sa na niekoľko praktických informácií, tipov a rád, ktoré vám v prvom rade predstavia samotný router a v druhom poradia, ako vyriešiť jeho nežiadúce prehrievanie.

Iste ste na mnohých weboch súhlasili s využívaním cookies súborov. Viete ale, na čo všetko sa vlastne používajú a na akom princípe pracujú? Základné informácie o cookies sme spísali do jedného článku.

Internet vecí je jedným z fenoménov súčasnej doby v oblasti IT a internetu. Prečítajte si, ako využiť internet vecí (IoT) aj u vás doma a na čo si pri jeho používaní dať pozor.

Keď máte rýchle pripojenie, ale dochádza k výraznému kolísaniu rýchlosti, je niečo zrejme zle. Kde začať hľadať, to je otázka. V zásade ako prvé by ste mali overiť, či pripojenie skutočne ponúka rýchlosť, ktorú máte dohodnutú s poskytovateľom v zmluve. Problémy môže spôsobovať aj veľké množstvo spustených aplikácií, to treba skontrolovať a prípadne nechať len tie, ktoré naozaj momentálne využívate. Potom si overíte agregáciu a skontrolujete router.