RoboMind je vzdelávací nástroj, ktorý slúži na učenie základov programovania pomocou virtuálneho robota. Využíva pritom jednoduchý programovací jazyk Robo, ktorý je vhodnou voľbou pre začiatočníkov. Študenti sa pomocou neho učia algoritmické myslenie prostredníctvom praktických úloh, ako je navigácia bludiskom či manipulácia s objektmi.
Digitálna gramotnosť sa v 21. storočí stáva rovnako dôležitou ako schopnosť čítať a písať. Zatiaľ čo mnoho vzdelávacích programov staví na prehnane zjednodušené vizuálne prostredie, RoboMind prichádza s vyváženým prístupom. Spojuje prehľadnosť s praktickým učením, vďaka čomu zaujme ako deti na základných školách, tak začínajúcich programátorov.
RoboMind je vzdelávacia platforma určená na výučbu programovania skrze ovládanie virtuálneho robota. Jej základ tvorí programovací jazyk Robo, ktorý svojou jednoduchosťou umožňuje aj začiatočníkom rýchlo pochopiť základné princípy.
Tento interaktívny nástroj je vhodný najmä pre deti, ktorým ponúka hravú formu učenia. Užívatelia si postupne osvojujú algoritmické myslenie, vrátane konceptov, ako sú slučky, podmienky a premenné. Systém výučby je navrhnutý systematicky od jednoduchých úloh k zložitejším.
Virtuálne prostredie simuluje reálne situácie – robot sa pohybuje po rôznych typoch plôch, ako sú sklady či bludisko. Okrem programovacích znalostí RoboMind rozvíja aj logické uvažovanie, tvorivosť a schopnosť riešiť problémy. Plusom je tiež to, že je dostupný zadarmo.
RoboMind využíva k výučbe intuitívny programovací jazyk Robo. Navrhnutý je pritom tak, aby užívateľom pomohol rýchlo pochopiť základné princípy a postupne rozvíjať ich zručnosti. Prvé lekcie začínajú jednoduchými príkazmi pre pohyb robota, ako je postup vpred či otáčanie.
Potom sa pridávajú zložitejšie funkcie, napríklad zdvíhanie predmetov alebo kreslenie obrazcov. Systematický prístup pomáha porozumieť štruktúre celého nástroja a postupnosti príkazov.
Výučba prebieha pomocou pripravených lekcií, ktoré postupne predstavujú pokročilejšie koncepty ako slučky, podmienky a premenné. Systém navyše poskytuje okamžitú spätnú väzbu – robot buď splní zadanú úlohu, alebo upozorní na chyby v kóde. Užívatelia môžu tiež vytvárať vlastné scenáre.
RoboMind ponúka na rozdiel od ostatných programov realistickú simuláciu práce s robotmi. Tí v prostredí vykonávajú konkrétne príkazy a riešia praktické úlohy. Už zmienený programovací jazyk Robo predstavuje ideálny most medzi blokovým kódovaním a pokročilejšími jazykmi, ako je Python alebo Java.
Na rozdiel od vizuálneho skladania blokov v Blockly Games sa tu deti učia skutočnú syntax. Veľkou výhodou je tiež bezplatná dostupnosť platformy, čo ju odlišuje od platených alternatív ako Tynker alebo Minecraft: Education Edition.
Na rozdiel od Scratch alebo Alice ponúka menej priestoru pre kreativitu. Užívatelia sú preto väčšinou obmedzení na plnenie vopred definovaných úloh. Zvlášť deťom môže vadiť jednoduchá grafika, ktorá nie je tak atraktívna ako napríklad u Minecraft: Education Edition.
Technickou prekážkou môže byť nutnosť inštalácie aplikácie, zatiaľ čo mnoho konkurenčných platforiem funguje priamo v prehliadači. RoboMind tiež postráda pokročilé funkcie pre skúsených užívateľov a nepodporuje prepojenie s fyzickými robotmi.
Pre učiteľov môže byť náročnejšia príprava výučby, pretože nástroj neponúka tak rozsiahlu podporu v podobe učebných materiálov a plánov ako napríklad Code.org alebo Tynker.
Ak chcete začať s RoboMind, musíte si z oficiálnych stránok spoločnosti do počítača alebo notebooku stiahnuť aplikáciu. Nezabudnite na správny výber verzie zodpovedajúcej vášmu operačnému systému (Windows, macOS alebo Linux). Potom postupujte podľa pokynov sprievodcom inštaláciou.
Po spustení spolu s deťmi prejdite tutoriál, ktorý vás oboznámi so základným ovládaním robota a používaním príkazov. Následne môžete začať s jednoduchými úlohami, ako je pohyb robota vpred, otáčanie alebo navigácia po hernej ploche.
S rastúcimi skúsenosťami postupne prejdete k zložitejším konceptom. Môžete tiež experimentovať s kreslením geometrických tvarov či vytváraním vlastných scenárov. Využiť je možné aj výukové videá.
RoboMind je vhodný ako pre samostatné štúdium, tak pre výučbu v triede, kde učitelia môžu využiť pripravené úlohy, a to aj pre skupinovú prácu. Napriek tomu, že má určité obmedzenia, stále je vhodnou voľbou pre začiatočníkov, ktorí sa práve oboznamujú s programovaním a prácou s robotmi.
Kodu Game Lab je inovatívna platforma na výučbu programovania, ktorá umožňuje deťom vytvárať vlastné hry pomocou vizuálneho blokového kódovania. Pri tom môžu experimentovať s herným dizajnom, rozvíjať kreativitu a logické myslenie.
Projekt Stargate je ambiciózna iniciatíva zameraná na vytvorenie infraštruktúry pre umelú inteligenciu v USA. Cieľom je investovať 500 miliárd dolárov počas nasledujúcich štyroch rokov. Projekt, podporený gigantmi ako OpenAI, SoftBank a Microsoft, sľubuje tisíce pracovných miest a ekonomickú dominanciu USA.
Sam Altman, CEO OpenAI, oznámil, že spoločnosť už vie, ako vytvoriť všeobecnú umelú inteligenciu a smeruje k vývoju superinteligencie. Podľa jeho predpovede by mohla byť realitou už za niekoľko rokov. Napriek tomu, že súčasné AI systémy majú stále významné nedostatky, Altman verí v ich rýchle prekonanie.
Minecraft: Education Edition prepája populárny herný svet s výučbou. Deti môžu objavovať programovanie, spolupracovať pri riešení problémov a učiť sa nové zručnosti v známom prostredí plnom tvorivosti. Ako funguje a hodí sa aj pre menšie deti?
Alice je vzdelávacia platforma, ktorá umožňuje deťom aj študentom preniknúť do sveta programovania prostredníctvom tvorby 3D animácií, interaktívnych príbehov a jednoduchých hier. Hodí sa ako pre školákov, tak aj používateľov na vysokých školách. Čo všetko ponúka a ako funguje?
Americká vláda zahájila vyšetrovanie čínskej spoločnosti TP-Link, ktorá ovláda 65 % trhu s routermi. Dôvodom sú obavy o národnú bezpečnosť po odhalení využitia ich zariadení pri ransomvérových útokoch.