Japonskí vedci dosiahli nový svetový rekord v rýchlosti internetu, a to 402 terabitov za sekundu. Výsledok je tak 1,6 miliónkrát rýchlejší než priemerná rýchlosť internetu v USA. Na dosiahnutie tohto výsledku využili komerčne dostupné optické vlákno a kombináciu rôznych technológií. Aj keď sa rýchlosť podarilo dosiahnuť iba v laboratórnych podmienkach, predpokladá sa, že výskum by mohol napomôcť k ďalšiemu rozvoju optickej siete.
Predstavte si, že by ste si mohli stiahnuť celú knižnicu Netflixu za jedinú sekundu. Znie to ako sci-fi? Pre japonských vedcov je to realita. Tím výskumníkov z Národného inštitútu informačných a komunikačných technológií (NICT) v Japonsku nedávno dosiahol neuveriteľný míľnik v rýchlosti internetového pripojenia.
Japonskí vedci stanovili nový svetový rekord v rýchlosti prenosu dát, a to ohromujúcich 402 terabitov za sekundu (Tbps). Pre porovnanie je takéto pripojenie 1,6 miliónkrát rýchlejšie než priemerná rýchlosť širokopásmového pripojenia v USA. Pri takejto rýchlosti by ste mohli stiahnuť asi 12 500 filmov za jedinú sekundu.
Kľúčom k úspechu bolo využitie komerčne dostupného optického vlákna a chytrá kombinácia rôznych technológií. Výskumníci použili všetky prenosové pásma štandardných optických vlákien a nasadili rôzne zosilňovacie technológie. Tým sa im podarilo otvoriť dvere k využitiu predtým nevyužívaných vlnových dĺžok.
NICT vidí v pokroku veľký potenciál pre rozšírenie kapacity optickej komunikačnej infraštruktúry. S rastúcim dopytom po dátových službách by táto technológia mohla v budúcnosti významne prispieť k uspokojeniu čím ďalej tým vyšších nárokov na internetové pripojenie.
Každopádne, než sa táto ohromujúca rýchlosť dostane do našich domovov, bude potrebné prekonať ešte mnoho prekážok. Rekord bol síce dosiahnutý s bežným optickým vláknom, ale za optimálnych laboratórnych podmienok. Preniesť tento úspech do reálneho sveta bude vyžadovať ďalší výskum a zdroje.
Pre porovnanie, priemerná rýchlosť širokopásmového pripojenia v USA v máji 2024 činila 248,27 Mbps pre sťahovanie a 34,23 Mbps pre nahrávanie. Najrýchlejší poskytovateľ, Cox, dosiahol najvyššiu priemernú rýchlosť vo štvrtom štvrťroku 2023. Rozdiel medzi týmito bežnými rýchlosťami a japonským rekordom je teda skutočne astronomický.
Aj keď je cesta k praktickému využitiu novej technológie ešte dlhá, tento prielom nám dáva fascinujúci náhľad do budúcnosti internetu. Kto vie, možno jedného dňa budeme všetci surfovať online rýchlosťou, o ktorej sa nám dnes ani nesníva.
Kodu Game Lab je inovatívna platforma na výučbu programovania, ktorá umožňuje deťom vytvárať vlastné hry pomocou vizuálneho blokového kódovania. Pri tom môžu experimentovať s herným dizajnom, rozvíjať kreativitu a logické myslenie.
Projekt Stargate je ambiciózna iniciatíva zameraná na vytvorenie infraštruktúry pre umelú inteligenciu v USA. Cieľom je investovať 500 miliárd dolárov počas nasledujúcich štyroch rokov. Projekt, podporený gigantmi ako OpenAI, SoftBank a Microsoft, sľubuje tisíce pracovných miest a ekonomickú dominanciu USA.
RoboMind je vzdelávací nástroj, ktorý slúži na učenie základov programovania pomocou virtuálneho robota. Využíva pritom jednoduchý programovací jazyk Robo, ktorý je vhodnou voľbou pre začiatočníkov. Študenti sa pomocou neho učia algoritmické myslenie prostredníctvom praktických úloh, ako je navigácia bludiskom či manipulácia s objektmi.
Sam Altman, CEO OpenAI, oznámil, že spoločnosť už vie, ako vytvoriť všeobecnú umelú inteligenciu a smeruje k vývoju superinteligencie. Podľa jeho predpovede by mohla byť realitou už za niekoľko rokov. Napriek tomu, že súčasné AI systémy majú stále významné nedostatky, Altman verí v ich rýchle prekonanie.
Minecraft: Education Edition prepája populárny herný svet s výučbou. Deti môžu objavovať programovanie, spolupracovať pri riešení problémov a učiť sa nové zručnosti v známom prostredí plnom tvorivosti. Ako funguje a hodí sa aj pre menšie deti?
Alice je vzdelávacia platforma, ktorá umožňuje deťom aj študentom preniknúť do sveta programovania prostredníctvom tvorby 3D animácií, interaktívnych príbehov a jednoduchých hier. Hodí sa ako pre školákov, tak aj používateľov na vysokých školách. Čo všetko ponúka a ako funguje?