S veľkým očakávaním si zaobstaráte nový router a naraz zistíte, že pred výmenou bola rýchlosť internetového pripojenia vyššia, hoci poskytovateľa máte stále rovnakého. Kde v takomto prípade hľadať chybu a prípadné riešenie?
Všetky nižšie spomínané rady vychádzajú z predpokladu, že topológia siete (zjednodušene zapojenie) zostala rovnaká a jedinou zmenou je nový router. Pokiaľ dôjde k spomaleniu, chybu hľadajte v ňom a v jeho nastavení. Ak však dôjde k zmene technológie pripojenia, umiestneniu routera, zmene káblov atď., vždy najprv hľadajte chybu inde. Kvalitnejšie routre v dnešnej dobe málokedy spôsobia komplikácie, ktoré by rýchlosť pripojenia negatívne ovplyvnily. Cieľom výrobcov je ponúknuť vám zariadenia s jednoduchým nastavením a bezproblémovou funkčnosťou Wi-Fi ihneď po rozbalení.
Aj napriek faktu, že zariadenie by malo byť pripravené na prevádzku ihneď po rozbalení, oplatí sa skontrolovať všetky dostupné aktualizácie firmwaru. V niektorých prípadoch tým zvýšite nielen zabezpečenie a pridáte nové možnosti nastavenia, ale tiež opravíte chyby spôsobujúce horšiu kvalitu pripojenia. Kontrola firmwaru prebieha z nastavenia routera.
S novým routerom k vám domov mohlo zavítať tiež nové pásmo. Duálne routery podporujú 2,4 Ghz alebo 5 Ghz, pričom je dôležité rozlišovať medzi dvojpásmovým (dual-band) a simultánne dvojpásmovým (concurent dual-band) routerom. U prvého si musíte pásmo vybrať a na tom router poskytuje signál internetu, druhý poskytne dva access pointy a beží súčasne na 2,4 Ghz i 5 Ghz. Spomalenie môže byť spôsobené tým, že ste pripojený k nevhodnému pásmu. Skúste pásmo zmeniť.
Možno si to už ani nepamätáte, ale starý router ste mali nastavený na kanále, na ktorom v pásme 2,4 Ghz nedochádzalo k zbytočnému rušeniu. Toto opatrenie sa týka predovšetkým v miestach, kde sa nachádza väčšie množstvo Wi-Fi sietí. Nový router môže byť pomalý, pretože je nastavený na zlý kanál. Riešením je jeho zmena, väčšina moderných prístrojov však dokáže kanály meniť úplne automaticky tak, aby ponúkali ten najlepší výkon.
Vplyv na rýchlosť má tiež zabezpečenie routera a ďalšie jeho funkcie. Pokiaľ ste po zapojení router ručne konfigurovali, je dosť možné, že ste omylom niečo zle nastavili. Môže sa napríklad jednať o nedostatočné zabezpečenie, zlé limity či priority pre pripojené zariadenia. Často býva problém s QoS (kvalita služby), čiže rozdelením konektivity medzi jednotlivé zariadenia. Skôr ako začnete router aktívne používať, skúste ho reštartovať na továrenské nastavenia a rýchlosť znova vyskúšať. Ak bude všetko fungovať tak ako má, bola chyba vo vašom nastavení.
Firmware je aktuálny, všetko je správne nastavené a vy idete na ideálnom pásme a kanále. Čo ďalej, keď je router stále pomalý a schopnostiam toho predchádzajúceho sa nedokáže vyrovnať? Nebojte sa ho reklamovať! Predajca vám buď poradí, kde môže byť nejaký špecifický problém, alebo skutočne zistí, že nie je routerom niečo v poriadku. Neprehliadajte problémy s rýchlosťou a užívajte si kvalitné pripojenie, ktoré vás zbytočne nezdržuje pri práci a zábave.